Mijn moeder zei altijd gekscherend dat mijn eerste woorden “dat kan ik zelf wel” waren. En dat was ook zo. Ik wilde altijd alles zelf proberen, het zelf kunnen, het zelf doen. Zat daar toen wellicht ook al een stukje control freak in mij als peuter?

Het “dat kan ik zelf wel” hoor ik ook vaak wanneer ik met opdrachtgevers praat over het in-house halen van hun content creatie of het bouwen van een creatieve c.q. freelance-schil. Want het lekker zelf doen is de trend tegenwoordig. Het is goedkoper, sneller en we krijgen precies wat we willen. Ik snap dat als geen ander.

Maar dat zelf doen betekent wel dat het eerst natuurlijk een paar keer fout gaat want je moet ook nog leren hoe je dat zelf doen precies doet. En als peuter maakt dat niet zo heel veel uit maar als het gaat om het behalen van resultaten of je merkbekendheid, dan wil je toch liever dat het direct goed gaat vanaf het begin.

Freelancers genoeg. Iedereen wil tegenwoordig rechtstreeks voor de klant werken. Maar daar komt nog wel wat bij kijken. Zelf (deels) je content en campagnes ontwikkelen en produceren is een vak apart. Zaken die een bureau voor je uit handen neemt, zoals selectie van het juiste creatieve team, copywriter of fotograaf maar ook het challengen van een briefing is iets wat je zelf voortaan moet gaan doen. En dat betekent dus ook dat je je organisatie daarop moet aanpassen. Ik heb de laatste jaren veel van deze in-house producties gedraaid en creatieve schillen aangelegd. De Visa campagnes bij ICS en het design traject bij Zilveren Kruis, maar ook juist bij de wat kleinere bedrijven. Dat kon om de simpele reden dat ik een bureau-achtergrond heb. En dat ik het belangrijk vind dat de ondernemers, marketeers en/of communicatiemanagers leerden wat er allemaal bij zo’n productie komt kijken. En last but not least, de budgetten die ik kreeg werden steeds kleiner en de doelstellingen niet. Iedere keer was het een risico wat ik deed. Een risico dat je normaal bij je bureau neerlegt en gelukkig was het resultaat altijd goed.

Ik ben trouwens een voorstander van het werken met externe bureaus. Als je een goed bureau hebt dan is die een beetje de luis in jouw pels. Houdt hij je scherp en daagt je uit om een beetje buiten de lijntjes te kleuren. Maar ik begrijp ook dat je delen zelf wilt doen, puur omdat de klant, markt of de CFO daar om vraagt.

Maar zorg dan wel dat je meteen goed start. Dat je de risico’s zoveel mogelijk beperkt. Dat je de juiste mensen voor de juiste job aan tafel hebt zitten. Je moet zorgen dat de briefings scherp zijn en dat de concepten kloppen. Continuïteit moet samengaan met professionaliteit. En de marketeers en communicatiemanagers moeten leren hoe ze met een (freelance) creatieve schil goed kunnen werken.

Je begrijpt, ik ben helemaal voor het lekker zelf doen. Maar er komt veel bij kijken om het tot een succes te maken en er leiden vele wegen naar Rome, zowel intern als extern.

Nieuwsgierig naar mijn ervaringen? Ik vertel je er graag meer over.